Helyi Időjárás



Elnézést! Nincs elérhető aktuális időjárás-jelentés!


Galéria
Hírlevél feliratkozás
Feliratkozás hírlevélre

Zalkod F1

Folytonnövő, csüngő, kúp alakú, szép fehér, édes, nagy bogyójú hibrid. A termés tömege 120-140g. Szedéséretten fehér, teljesen beérve piros. Növekedési erélye nagy ízközei aránylag rövidek, fényhiányra kevéssé érzékeny. A téli fényszegény időszakban is biztonságosan és nagyon jól köt. Lilulásra nem hajlamos.

 

Paprika a táplálkozásban

A burgonyafélékhez tartozó egyéves növény Brazíliából származik. A közép- és dél-amerikai indiánok már ősidők óta termesztik, míg Európában csak az Újvilág felfedezése óta. Hazánkba a törökök közvetítésével érkezett. A legrégebbi feljegyzések 1570-ben említik először a paprikát Magyarországon, mint Széchy Mária (Zrínyi Miklós nevelőanyja) kertjének ritkaságát. Rendszeres termesztése csak a török hódoltság után kezdődött, de a XIX. század közepéig csak fűszernövényként termelték. Ezután terjedt el, elsősorban a bolgár kertészek munkája révén, mint étkezési ”zöld” paprika.

A magyarországi paprikanemesítés világhírű. Étkezési paprika fajtáink a hazai ízlésnek megfelelően sárgásfehérek, és színűket feldolgozás után is megtartják, fűszerpaprika-fajtáink éretten pirosak.
Szent-Györgyi Albert az 1930-as években a Szeged környékén termesztett paprikából állította elő a C- vitamint (más néven aszkorbinsav), melynek felfedezését Nobel-díjjal ismerte el a tudóstársadalom. Idényben a paprikát anélkül is nagy mennyiségben fogyasztjuk, hogy tisztában lennénk jótékony, egészségvédő tulajdonságaival. Táplálkozási jelentőségét a nagy biológiai érték adja, egy darab zöldpaprika elfogyasztásával pótolhatjuk egész napi C-vitamin-igényünket. A színes húsú paprikák általában magasabb vitamintartalommal rendelkeznek.

A paprika savanyítás során is megőrzi C-vitamin-tartalmának jelentős részét. A téli-tavaszi hónapokban csökkent C-vitamin-bevitellel magyarázható a ”tavaszi fáradtság”. Hiánya scorbutot okoz, fáradtságérzéssel, ízületi és izomfájdalommal, vérzésekkel és fertőzésekre való hajlammal. A C-vitaminnak antioxidáns hatása is van, segíti a porc- és csontszövetképzést, javítja a vasfelhasználást, fontos szerepet játszik az érrendszer védelmében és a fertőzésekkel szembeni ellenállásban. A paprika fogyasztása fokozza a gyomornedvtermelést, étvágyjavító, és serkenti a gyomorfal mozgékonyságát. De fűszerként túlzott fogyasztása gyomorégést okozhat.

Magyarországon a paprika egész évben fogyasztható, ami sokoldalú felhasználásának köszönhető. A hazánkban termesztett paprika egy negyedét a konzervipar dolgozza fel. A feldolgozott termék kb. 50%- a paradicsompaprika, a többi fehér színű édes, néhány százalékra tehető a csípős fajták feldolgozása. Feldolgozási lehetősége rendkívül sokoldalú: savanyítva, sűrítve, lecsónak, töltve és egyéb formában fogyasztható. Levesek, főzelékek, mártások, szószok, különböző húsételek, halételek és húsipari termékek fűszere, sajtok, vajételek, körözöttek, saláták ízesítője és színezője. Kedveltek a paprikából készült ételízesítők és szárítmányok is. Az étkezési paprika fő táplálkozási értékét tehát a kellemes íz, aroma és színanyagok (karotinoidok, klorofill) mellett a közismerten nagy C-vitamin-tartalom adja.

 

Tápérték  100 gramm paprikában

  • energia 84 kJ
  • fehérje  1,2 g
  • zsír 0,3 g
  • szénhidrát 3 g 
  • víz 93,5 g
  • hamu 1,1 g
  • nyersrost 0,9 g
  • karotin (A provitamin) 0,1 mgn 
  • B 2 – vitamin 30mg
  • C-vitamin 170 mg
  • kalcium 12,3 mg
  • vas 9,8 mg
  • foszfor 55 mg 
  • kálium 165 mg 
  • magnézium 16mg
forrás: FruitVeB
Agrárhírek
  • Error
  • Error

RSS Error: WP HTTP Error: SSL certificate problem: certificate has expired

RSS Error: A feed could not be found at http://www.vg.hu/rss/gazdasag.xml. A feed with an invalid mime type may fall victim to this error, or SimplePie was unable to auto-discover it.. Use force_feed() if you are certain this URL is a real feed.